Az art deco tolla: Eversharp Doric
1930-as évek elején az art deco volt a divat. Ebben az időben az amerikai Sheaffer cég Balance tollával felforgatta és uralta az amerikai tollas piacot. A Wahl Company egy torpedó alakú modellel próbálkozott az áramvonalas tollak terén, amely minden bizonnyal a Balance szándékos másolata volt, de mint másodhegedűs, nem tudott fordítani a trenden. 1931-ben bemutatták az egyik leghitelesebb és legfelismerhetőbb art deco stílusjegyekkel rendelkező tollat, amelyet valaha is készítettek íróeszközre: a mesés Eversharp Doricot, amelynek fazettált, 12 oldalas formatervezése még több mint 80 évvel megjelenése után is elismerést vált ki.
Az 1930-as évek elején az élet felgyorsult; a világ összezsugorodott, ahogy a biztonságos és kényelmes légi utazás valósággá vált azok számára, akik megengedhették maguknak. Az új korszak csillogását kihasználva a Wahl egzotikus úti célról elnevezett színekkel mutatta be a Doricot: Jet Black, Burma Pearl, Cathay Pearl, Kashmir Pearl és Morocco Pearl.
Minden ellovan
Ezeknek a szép árnyalatoknak az a hátulütője, hogy a celluloid hosszú élettartama egyenesen arányos a szín mélységével és az anyag gyártása során a kikeményedési idővel, valamint fordítottan arányos az alkatrész vastagságával. Magyarán számos Doricot találunk bomlásból eredő sérülésekkel; végeik kikristályosodnak és végül töredeznek, és a világosabb színek - leginkább a Cathay Pearl - romlanak a leggyorsabban.
Kilenc az egyben
Doric esetében a Wahl Company több olyan funkciót is bevezetett, amelyek egyedülállóak voltak. Ilyen volt az állítható tollhegy amelyet Robert Back talált fel 1932-ben, amely egy kis csúszkával rendelkezik, amelyet kilenc bevágás egyikébe lehet állítani. Ha a csúszka hátrafelé van mozgatva, a tollhegy meglehetősen rugalmas. Ahogy a csúszkát bevágásról bevágásra a tollhegy felé mozgatjuk, a tollhegy fokozatosan egyre keményebbé válik. Ha a csúszka teljesen ki van húzva, a tollhegy merev karakterű lesz. A Wahl ezt a funkciót a "The Pen with Nine Points in One" szlogennel reklámozta.
Restaurálás
Az alábbiakban egy második generációs Doric toll restaurálását mutatom be. Az ilyen típusú toll szívószerkezete a gyártástól számított 90 év alatt tönkremegy. A szerkezet lelke egy kis kerek gumidarabka, amely a dugattyúban lefele nyomva (3. kép) vákuumot képez, majd az alsó pontnál a henger kiszélesedik, és a tintát egy pillanat alatt felszívja (1. kép). A tinta kinyomását a gumin fúrt lyukak segítik elő (pirossal jelezve), vagyis ha teli állapotban akarjuk kinyomni a tintát, a 2. kép szerint a dugattyú kihúzásakor áramlik át a tinta a lyukakon.
A toll belső szerkezete szétszedve (a gumi hiányzik a dugattyú tengelyéről).
A kupak restaurálásának a három stádiuma.
A tintavezetőre is fokozott figyelmet fordítottam.
Az elkészült "fej".
A tolltesten a feliratot újra kellett véssem, mielőtt nekiestem volna a csiszolásának.
A csiszolás után kapott egy aranyszínű árnyalatot.
Pár óra munka után az ujjászületett toll.